Sök hotell
Startsida Svensk

En gemensam hotellklassificering i Europa

Den svenska hotellklassificeringen ingår i Hotelstars Union som är ett gemensamt klassificeringssystem för europeiska länder. För närvarande ingår, förutom Sverige, Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Ungern, Tjeckien, Estland, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Belgien, Danmark, Grekland samt regionen Åland. Klassificerade hotell bedöms efter 270 kriterier och kan erhålla mellan 1 och 5 stjärnor. För hotell med extra många tilläggspoäng inom respektive stjärnklass kan en superiormarkering erhållas.

  • 3 hotellkategorier

    I det svenska systemet finns det tre olika kategorier av hotell.

    Hotel: Till denna kategori räknas hotell som har restauration utöver frukost. Från 1 till 5 stjärnor.

    Hotel Superior: Till denna kategori räknas hotell som har erhållit ett högre antal tilläggspoäng inom respektive stjärnklass.

    Hotel Garni: Inom denna grupp finns hotell som endast serverar frukost. Denna kategori kan som mest få 4 stjärnor.

  • Kriterier giltiga från 2015

    För fullständig kriterielista klicka här

    De olika stjärnklasserna kan sammanfattas med följande exempel på minimikrav:


    Kvalitet på möbler, utrustning samt helhetsintryck motsvarande stjärnantalet. Större andel rum med badrum/wc, tvål, handduk, TV, centralvärme, frukost, möjlighet till väckning, daglig städning av rum, receptionsservice.


    Hotell med krav utöver 1*:

    Kvalitet på möbler, utrustning samt helhetsintryck motsvarande stjärnantalet.
    Duschkräm/schampo, handdukar, badrumsmatta, sänglampa, internetuppkoppling i allmänna utrymmen, skoputsmöjligheter.



    Hotell med krav utöver 2*

    Kvalitet på möbler, utrustning samt helhetsintryck motsvarande stjärnantalet. Receptionsservice minst 14 timmar, samtliga rum utrustade med privat bad/wc, hårtork, ansiktservetter, helfigurspegel, bagagehylla, arbetsyta, internetuppkoppling i rum, central safe, tvätt- och strykservice.


    Hotell med krav utöver 3*

    Kvalitet på möbler, utrustning samt helhetsintryck motsvarande stjärnantalet. Reception bemannad minst 16 timmar, hotellet bemannat dygnet runt, bar minst 6 dagar i veckan, bekväma sittplatser i rum, safebox, internetterminal i allmänt utrymme, minibar alt. roomservice dryck, roomservice med mat (gäller ej Garnihotell), urval av kuddar, dagstidningar, syservice.


    Hotell med krav utöver 4*

    Kvalitet på möbler, utrustning samt helhetsintryck motsvarande stjärnantalet. Reception bemannad 24 timmar, sviter, extra toalettartiklar på rum, badrock och tofflor, bar 7 dagar i veckan, lunch och middag 7 dagar i veckan, minibar, roomservice dygnet runt, bagageservice, express stryk- och tvättservice, turndownservice, parkerings- och conciergeservice .

    För samtliga stjärnklasser krävs, utöver de obligatoriska kriterierna, ett antal tilläggskriterier för att uppnå stjärnklass. Hotell som har uppnått en högre mängd tilläggspoäng erhåller ett ”Superior” tillägg till stjärnklassen.

    Hotell 1-4* som enbart serverar frukost kategoriseras som ”Garni” hotell. Från 4*Superior ska restaurant finnas. 

  • Skylten

    Klassificerade hotell erhåller en skylt som skall sättas upp på lämplig synlig plats exempelvis vid hotellets entré. Endast skylt med aktuell årsdekal är giltig. Samtliga skyltar är Visitas egendom.

  • Klassificeringsnämnden

    Formellt hanteras det svenska klassificeringssystemet av en klassificeringsnämnd. Nämnden består av följande åtta ledamöter:

    Elisabeth Haglund, Visita (ordförande)
    Johan Kukacka, Visita
    Petter Ullberg, Visita
    Anders Wahlund, Visita
    Eva Landqvist, ICA, utses av SBTA
    Kati Engsner, Stockholmsmässan
    Cecilia Ekblom, American Express Business Travel, utses av Svenska Resebyråföreningen
    Ulrika Hallesius, VisitSweden

    Klassificeringsnämndends uppgifter är bl.a. att:

    • föreslå ändringar av fastställda kriterier
    • fatta beslut om sökta dispenser
    Dispensansökningar från hotellen skall ske i skriftlig form till klassificeringsnämnden.

    Adress till Klassificeringsnämnden:
    c/o Visita
    Box 3546
    103 69 Stockholm
  • Klassificeringskansliet

    Den operativa delen av den svenska klassificeringen handhas av ett helägt dotterbolag till Visita, Svensk Klassificering AB. Bolaget svarar för planering, bokning och genomförande av årliga besiktningar, distribution av skyltar och årtalsdekaler. Bolaget fungerar även som klassificeringsnämndens sekretariat.

    Vi som arbetar med klassificering är:

    Rikard Bergsten, VD & inspektör
    E-post:rikard.bergsten@sveklass.se
    Tel: 08-762 74 38

    Magnus Klasson, inspektör
    E-post:magnus.klasson@sveklass.se
    Tel: 08-762 74 24

    Britta Eriksen, inspektör
    E-mail:britta.eriksen@sveklass.se
    Ph: +46 (0)8 762 74 42

    Eva Nordqvist, administratör
    E-post:eva.nordqvist@sveklass.se
    Tel: 08-762 74 16

/Global/HIS%20bilder/HOTEL3G2011.jpg