AJ – min tand gick av!

Publicerad 20 mar 2017
Dela:
En gäst på en lunchrestaurang åt en pasta med kycklingfilé. När halva måltiden var uppäten kände gästen att hon bet i något hårt och hon märkte att en av hennes tänder var skadad.

Hon visade den hårda biten för personalen, som menade att det var en bit brosk från kycklingen. Gästen blev uppmanad att besöka tandläkare och återkomma när hon hade gjort det. Väl hos tandläkare fick gästen sina farhågor bekräftade. En porslinskrona hade gått sönder och behövde bli ersatt, något som kostade drygt 5 000 kronor.

Restaurangen blev, som överenskommet redan vid lunchbesöket, kontaktad. Restaurangen menade dock att den inte hade ansvar och vägrade därför betala ersättning för skadan.

Vd:n för restaurangen uppger till ansvarsnämnden att restaurangen inte tror att skadan kan ha blivit orsakad av den lilla broskbiten. Vd:n menar också att det var märkligt att det tog en vecka för gästen att besöka en tandläkare.

Ansvarsnämnden har läst ärendet och även utdrag ur tandläkarens journal samt sett foton av tanden. Nämnden konstaterar att eftersom gästen omedelbart efter skadan informerat personal och i nära anslutning till detta kontaktat tandläkare som konstaterat att skadan uppkommit av broskbiten ska restaurangen ersätta gästen.

Restaurangen blir alltså skyldig att betala de 5 000 kronorna som tandläkarbesöket kostade.

Läs mer om hur Ansvarsnämnden kan hjälpa dig - både som gäst och företagare.