Besöksnäringen är Sveriges jobb- och integrationsmotor

Publicerad 25 sep 2017
Dela:
En av Sveriges största utmaningar är den tudelade arbetsmarknaden. Trots högkonjunkturen står många människor, inte minst utrikes födda, långt från arbetsmarknaden.

Att ha ett jobb är det bästa sättet att komma in i det svenska samhället. Utöver möjlighet till egen försörjning ger ett jobb värdefulla erfarenheter och kontakter. Att få vara en del av gemenskapen på en arbetsplats ger självkänsla och möjlighet att leva ett självständigt liv.

Besöksnäringen är Sveriges jobb- och integrationsmotor. Vi är den snabbast växande näringen i Sverige och sysselsätter hundratusentals människor, inte minst unga och människor som är födda utomlands. Över 37 procent av alla som är sysselsatta i besöksnäringen är födda utomlands och 6 av 10 företag drivs av människor som är födda i utlandet. Det är betydligt högre andelar än i någon annan bransch. Dessutom är nästan 30 procent under 25 år. Klicka här för att få reda på mer om hur besöksnäringen bidrar till jobb och tillväxt i Sverige.

Runt om i landet – på allt från stjärnkrogar i våra storstäder till kvartersrestauranger, hotell, campingplatser och nöjesfält arbetar Visitas över 5 000 medlemsföretag hårt för att utveckla sin verksamhet. Se exempel på bilderna nedan där några av Sveriges allra mest kända och framgångsrika kockar och krögare stolt står upp för att de är jobbskapare.

Vill du vara med och berätta om besöksnäringens betydelse kan du på den här webbsidan enkelt delta i kampanjen genom att till exempel ändra din profilbild på Facebook, lägga till en så kallad pin vid din profilbild eller twittra.


 Anna Lallerstedt

Stefan Karlsson