Eva Östling tilldelas Diversityindex Mångfaldspris

Publicerad 4 dec 2015
För fjärde året i rad delas Diversityindex Mångfaldspriset ut i sju kategorier. Priset är dedikerat till den person, det företag eller den organisation som har agerat tydligt och bestämt för att lyfta individen och stärka rättvisan. Visitas VD Eva Östling tilldelades priset i kategorin Etinicitet.

Jag är stolt över att jag och Visita får ta emot detta pris. Sverige har under många år öppnat sin famn mot människor som behövt skydd. Men vi har inte varit lika duktiga på integration. Jobb är en nyckel till integration och att få arbeta med att förbättra möjligheterna för nya svenskar att få jobb brinner jag för, sade  Eva Östling VD Visita vid prisutdelningen.

- Visita är den första arbetsgivarorganisation som har slutit avtal med facket för ge nyanlända med yrkeserfarenhet ett snabbspår in på arbetsmarknaden, säger Visitas VD Eva Östling.

DiversityIndex Mångfaldspriset är ett samarbete med Region Skåne, Øresundsinsituttet/News Øresund, Sydsvenskan, Mentor International, Swedbank, Malmö högskola och Diversityindex som är initiativtagare till priset.

-  Besöksnäringen är en jobb- och integrationsmotor som under de senaste åren, mitt i lågkonjunktur och finanskriser, växt så det knakar och därmed kunnat fortsätta anställa tusentals nya medarbetare, varje år. Det gör att näringen kommit att spela en stor roll för att skapa möjligheter för unga och nya svenskar att komma in i arbetslivet. Till exempel är hela 36 procent av alla anställda inom näringen utlandsfödda, jämfört med övriga arbetsmarknadens 14 procent. 6 av 10 företag i besöksnäringen drivs av utlandsfödda.