Restaurangmoms på samma nivå som för livsmedel genererar tusentals jobb

Publicerad 4 dec 2015
I dag redovisar statliga Konjunkturinstitutet att efter att restaurang- och cateringmomsen sänktes bedöms cirka 6 000 fler personer vara sysselsatta inom branschen än vad som hade varit fallet utan momssänkningen.

Det huvudsakliga syftet med den sänkta momsen på restaurangmat var att få in fler personer som står långt ifrån arbetsmarknaden i arbete. Branschen och Visita utlovade många nya jobb till unga och utlandsfödda om sänkningen genomfördes. Två grupper där det finns relativt många personer som har det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden.

-  När restaurangmomsen sänktes till samma nivå som för livsmedel skapar branschen tusentals jobb som behövs för att få fart på integrationen, säger Eva Östling VD Visita.

Behovet av enkla jobb är stort i Sverige. Sverige har dock minst andel enkla jobb (krav på särskilda kvalifikationer) i hela EU. 2014 var andelen enkla jobb i Sverige ca 5 procent. En stor andel av jobben i restaurangbranschen är ”enkla”, d v s inga direkta krav på utbildning eller erfarenhet ställs.

Under 2012 och 2013 gick ca 45 procent av jobben inom restaurangnäringen till personer 24 år och yngre och 45 procent av jobben till personer som inte var födda i Sverige. Av de utlandsfödda gick 60 procent av jobben till personer födda i Asien/Mellanöstern och 12 procent till personer födda i Afrika.

-  Restaurangnäringen ger en möjlighet för utlandsfödda utan arbetslivserfarenhet att få in en fot på arbetsmarknaden, säger Eva Östling VD Visita.

Besöksnäringen är en framtidsbransch med stor potential att växa. Ett ständigt växande resande såväl internationellt som inhemskt gör att efterfrågan på besöksnäringens tjänster ökar. Besöksnäringen i Sverige är i ett europeiskt perspektiv relativt liten men tillväxten är god. Når besöksnäringen upp i en genomsnittlig storlek i Europa och fortsätter att behålla marknadsandelar på denna växande marknad, kommer branschen att skapa 1 000-tals nya jobb de närmaste 10 åren.

- Potentialen att skapa jobb inom besöksnäringen är fortsatt stor. Med rätta förutsättningar genererar våra företag jobb, tillväxt och framtidstro i hela Sverige, avslutar Eva Östling VD Visita.

Till Konjunkturinstitutets rapport >