Nina Christensson ny ordförande för Visita Södra

Publicerad 17 mar 2016
Idag valdes Nina Christensson, ägare av restaurangerna Smak och Bastard i Malmö, till ny ordförande för Visita Södra.

– Det är självklart en stor ära att få förtroendet att leda Visita Södra. Mitt första fokus kommer ligga på att höja statusen för yrkena i branschen, inte minst så att vi ska kunna rekrytera de talanger vi behöver för att kunna fortsätta ha en attraktiv och välfungerande besöksnäring i södra Sverige, säger Nina Christensson.

Många nya jobb
Visita räknar med att besöksnäringen nationellt kommer behöva göra 40 000-50 000 rekryteringar per år fram till och med år 2023 och kanske ännu längre. Under samma tid kommer cirka 5 000 helt nya jobb per år skapas i den svenska besöksnäringen.'

– En stor del av dessa rekryteringar är i Sydsverige, så det är klart att vi måste visa att vi är bra och ansvarstagande arbetsgivare. Och samtidigt måste vi visa hur roligt det är att jobba i besöksnäringen och få fler ungdomar att välja utbildningar inom vår näring, fortsätter Nina Christensson.

Fler företagare ska ta ansvar
– Givetvis vill jag även att fler företagare inom besöksnäringen ska ta sitt ansvar och bli medlemmar i Visita. Mitt andra fokus kommer därför ligga på medlemsrekryteringar, för att få fler företag att ha kollektivavtal och att följa Visitas etiska regler – och samtidigt få det stöd de behöver som företagare, avslutar Nina Christensson.

Nina Christensson valdes vid Visita Södras årsstämma på Quality Hotel View i Malmö under torsdagen. Hon har tidigare varit vice ordförande och efterträder nu Kjell Grubin, som varit ordförande sedan år 2010. Till ny vice ordförande valdes på samma stämma Stina Porsgaard.

Om Visita Södra
Visita Södras region består av Skåne, Blekinge, Kalmar och Kronobergs län, samt södra delen av Hallands län, det vill säga Halmstads och Laholms kommuner.

Läs mer om Visita Södra.