Visita vill belöna erfarenhet och kompetens

Publicerad 22 mar 2016
– Vi vill belöna erfarenhet och kompetens – och vi vill medverka till att lösa de utmaningar som samhället står inför, med många människor som behöver komma in på arbetsmarknaden. Det är därför vi har lagt våra yrkanden som vi har lagt dem, säger Visitas vd Eva Östling.

– Det är inte rimligt att skillnaden i lön mellan den som är ung och oerfaren och den som har många år i branschen och stor kunskap och erfarenhet ska vara så liten som den är idag. Självklart ska det löna sig att stanna kvar i branschen och få stor yrkeskunskap, menar Eva Östling.

Värnar den svenska modellen
I en intervju i Dagens Industri (länk) lördagen den 19 mars säger Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne att hon inte vill se en lagstiftning om sänkta ingångslöner.

– Precis som Svenskt Näringsliv värnar vi på Visita den svenska modellen. Löneförhandlingar sköts av arbetsmarknadens parter. Det ska inte politiker ägna sig åt.

– Men för att den svenska modellen ska fungera måste även facket och HRF ta sitt ansvar. Nu kräver de att snittlönerna höjs med 3,3 procent. Det är det i särklass högsta kravet som ställts i årets avtalsrörelse. Med den kraftiga avvikelsen från kraven från övriga LO-förbund hotar HRF den svenska modellen och visar dessutom att de inte vill ta ansvar för dem som står utanför arbetsmarknaden. Ett sådant agerande är inte rimligt i den situation vi nu har på den svenska arbetsmarknaden.

Anställning är en yrkesutbildning
Visita menar att det är viktigt att ta ansvar för de förändringar som sker på arbetsmarknaden.

– Vi behöver skapa fler jobb och fler vägar in på arbetsmarknaden. Det finns en stor ungdomsarbetslöshet i Sverige idag. Dessutom finns tusentals nyanlända som behöver komma in på arbetsmarknaden. Vi behöver ta ett större ansvar för att människor ska kunna få sitt första jobb. Det är bättre att ha en ingångslön än att inte ha någon lön alls.

– När våra medlemmar anställer medarbetare som saknar yrkeserfarenhet innebär det de startar en läroprocess. Den nyanställde lär sig ett yrke som han eller hon kommer att kunna ha nytta av resten av livet – inom en näring där det finns gott om möjligheter att byta jobb och att klättra på karriärstegen, avslutar Eva Östling.